Van-e szükség listaépítésre? A válasz egyértelműen az, hogy igen. Ez nem egy idejétmúlt eszköz, a marketingtevékenységünkhöz elengedhetetlen. Természetesen nem annyit jelent, hogy megvásárolsz egy listát, majd hírlevelekkel bombázod. Ennél jóval összetettebb a feladat. Az adatokat rendszerezni, gondozni kell, majd tudatosan felhasználni a kampányok során.
Bizonytalan vagy, hogyan vágj bele? Bár hírleveleket küldesz már egy ideje, de nem érzed elég hatékonynak? Egyáltalán jó listákat használsz-e? Ha kérdések merülnek fel benned, kérj segítséget olyanoktól, akiknek már bőven van tapasztalata! Például egy olyan marketingügynökség, mint a Prioris e-mailes marketingstratégia kialakítása mellett listaépítés és hírlevelezés terén is támogat.
A listaépítés alapjai
Az első kérdés az, hogy egyáltalán ki kerüljön a listátokba? Rövid válasz az, hogy a célcsoport tagjai, azok nevei, e-mail címei, telefonszámai, illetve egyéb adatai. Ide tartozhat minden olyan információ, amivel árnyaltabb képet kapsz a partnerről. Ilyen lehet például egy adott termékkel kapcsolatos pozitív visszajelzés, egy szolgáltatással való elégedettség vagy akár egy probléma is. Minél alaposabb a listád, annál inkább célba fog érni az üzeneted.
Ügyfelek és elkötelezett érdeklődők
Az alap, hogy legyen az aktuális vásárlóidnak egy adatbázisa. Nekik minden bizonnyal szeretnél újra valamit eladni, szükség van irányukba a direkt kommunikációra. Azért is egyszerű ezt a listát összeállítani, mert a szerződések során tőlük még hozzájárulást is tudsz kérni a hírlevelezéshez.
Másik fontos kategória az elkötelezett érdeklődők listája. Ők azok, akikkel már valamilyen módon kapcsolatba kerültél, például e-mailek, telefonos egyeztetések, árajánlatok során. Azonban valahol, valamiért elakadt a folyamat, és még nem jött össze az üzlet. Mivel ők is a célcsoportodba tartoznak, semmiképp ne maradjanak ki az adatbázisból! Arra ügyelj, hogy mindig jelöld, ha volt már interakció közöttetek. Így ott tudod felvenni a fonalat, ahol abbamaradt.
Potenciális ügyfelek listája
Azok az érdeklődők tartoznak a potenciális ügyfelek listájába, akik már valamilyen adatukat megadták valamiért cserébe. Azonban az ajánlatkérésig, vásárlásig még nem jutottak el. Itt érdemes megemlíteni a csalikat, másnéven lead mageneteket. Ilyen lehet egy cheklist, egy segédlet vagy akár egy kalkulátor is, ami hasznos információkat adott a felhasználóknak, és cserébe mondjuk feliratkoztak a hírlevelekre. Őket kell egy adatbázisba összegyűjteni, majd kommunikálni feléjük. Itt már komolyabb munkáról, tudatos listaépítésről van szó, de megéri foglalkozni vele!
Ha az említett három listatípusból legalább egyet részletesen felépítesz, és használsz, sokkal eredményesebb lesz a hírlevelezésed. A kiküldések után ne feledkezz meg az utókövetésről sem. Vizsgáld meg, hogy célba ért-e az adott e-mail, és ha igen, milyen aktivitást hozott. Az így szerzett információkat mindenképp vezesd fel a listába, hogy a következő kampányba már be is tudd építeni.