Egy új bolt nyitásakor tisztában kell lenni azzal, hogy milyen engedélyeknek kell megfelelni, illetve elengedhetetlen egy üzleti terv készítése. Milyen költségekre számíthatunk? Egyáltalán mit szeretnénk forgalmazni, mekkora az áfakulcs az egyes termékeken?
Milyen üzletet érdemes nyitni?
Először el kell döntenünk, hogy milyen üzletet szeretnénk nyitni. Esetleg becsatlakoznál egy franchise hálózatba, ami jelentősen felgyorsítja a bolt nyitás folyamatát, viszont cserébe franchise díjat kell fizetni. Ilyen esetekben azonban jóval alacsonyabb a kockázat és rövidebb a piacra lépési (a tervtől a megnyitásig eltelt) idő.
Az üzlet nyitás történhet pusztán anyagi célok meghatározásával: melyik üzlettípus lehet a legjövedelmezőbb egy városban? Ehhez részletes konkurenciaelemzés szükséges. De nyithatunk üzletet szakértelem alapján is: ha eddig egy asztalos üzlethelyiség nélkül dolgozott a műhelyében, és egyről a kettőre lépne, nyithat saját bútorboltot is. Ha egy elméleti és gyakorlati oktatással foglalkozó személy szeretne boltot nyitni, adott a lehetőség, hogy nyisson egy szaküzletet. Például egy hajózással, vitorlás tanfolyam oktatással foglalkozó személy nyithat egy kisebb hajós boltot vagy akár egy horgászboltot is.
Bolt típusok:
- Élelmiszerbolt
- Ruházati üzlet
- Műszaki kereskedelem
- Háztartási cikk- és vegyiáru kereskedelem
- Kertészet
- Büfé
- Egyéb
A termékkört is meg kell határozni. Egy élelmiszertbolt vagy büfé nyitása esetén a forgalmazott árucikkek szinte kizárólag élelmiszerek, de vannak olyan üzletek amik kombinált termékkörrel dolgoznak: ilyen például a Rossmann.
Bolt nyitás feltételei, beadandó dokumentumok
Ahhoz, hogy megnyithassuk leendő üzletünket, rengeteg dokumetációt és engedélyeztetési kérvényt kell leadnunk vagy benyújtanunk.
Üzlet nyitás, engedélyeztetés
Az egész folyamat a termékek engedélyeztetésével (amihez bizonyos esetekben a NÉBIH engedélye kell) kezdődik. Amire tehát szükség van:
- A területi önkormányzat áltla kibocsátott működési engedély
- Szakhatósági/NÉBIH engedély
- HACCP dokumentáció
- Munkavédelmi dokumentációk
Fontos továbbá, hogy a bolt rendelkezzen általános szabályokkal, mint például:
- Munkaköri leírások
- Munkaszerződések
- Dohányzási szabályozás
Addicionális feladat még az alábbi dokumentációk, szakvélemények biztosítása:
- Az energiaellátás leírása és biztonsági kivonata
- Árusítási helyek, módok és a szállítás definiálása
- Kézmosási és mosogatási szabályzat
- Higiéniai és takarítási munkarend
- Hulladékkezelés módja
Elengedhetetlen az is, hogy megtörténjen a dolgozók munkavédelmi- és tűzbiztonsági oktatása, illetve egyéb szakfeladatok ellátásra a betanításuk vagy a szükséges végzettségük bemutatása.
A bolt nyitásának feltételei függhetnek attól is, hogy a bolt csak önkiszolgáló lesz-e (azaz a vásárló a polcról maga veszi le a terméket, majd fizeti ki a kasszánál), vagy esetleg tervezzük-e csemegepult kialakítását.
Csemegepult feltételei
Ahhoz, hogy csemegepultot üzemeltethessünk külön helyiségben kétfázisú mosogatót és kézmosót kell biztosítani a dolgozóknak. A termékek leméréséhez szakosított mérleg szükséges, biztosítanunk kell az áruk precíz megjelöléseit, illetve a füstöltárut megfelelően függesztve kell tárolni.
Tájékozódjon az üzletnyitás további feltételeiről az OMMF (Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőség) honlapján.
Bolt nyitás lépései, kialakítása
1. Határozd meg a bolt típusát
Mekkora boltot szeretnél? Milyen árucikkeket fogsz forgalmazni? Franchise vagy saját üzlet?
2. Készíts üzleti tervet
Pénzügyi terv, marketing terv… tervezz előre, sorold fel a befektetési igényeket és készíts mérlehet a várható bevételekkel. Mekkora összeget tudsz szánni a bolt indítására? Mikor várható a megtérülés? Mindig készíts üzleti tervet: ha nem sikerül egyedül, kérd szakértő segítségét. Az összeg, amit elkér csupán töredéke annak a veszteségnek, amit egy üzleti terv nélkül útnak indult bolt termelhet.
3. Határozd meg a bolt helyszínét
Fontos az üzlet helyszínének megfelelő kiválasztása. Vedd figyelembe, hogy milyen ár-érték arányú az adott üzlethelyiség: mennyit kérnek érte, cserébe viszont mekkora a forgalom arrafelé. Van-e ott közlekedési csomópont, van-e lehetőség parkolásra, jelen van-e a konkruencia, van-e nagy forgalmú intézmény (pl. iskola) vagy irodaház a közelben?
4. Alakítsd ki a boltot!
Ha megvan a helyszín, rendezd be a boltot, készíts cégtáblát, kirakatot. Fontos, hogy a bolt felkeltse az arra járók figyelmét és az is, hogy az áruelhelyezés egyértelmű legyen, az emberek hamar megtalálják amit keresnek. Ügyelj a bolt stílusára és hogy az anyagaiban, színeiben alkalmazkodjon a kínált termékekhez. Teremts harmóniát!
5. Eladótér és személyzeti helyiség kialakítása
Az eladótér szakosított kialakítása, a polcrendszerek és a vásárlói biztonság fenntartása nagyon fontos. A személyzeti helyiségnek biztosítania kell öltözőt, toalettet, étkezőt és tusolót (igény szerint) a dolgozók számára.
6. Bolti árak meghatározása
Az árpolitika kialakítása nem egyszerű feladat: itt is érdemes lehet szakértőhöz fordulni segítségért, egy hibás árpolitika (túlárazott termékek) például hamar, akár örökre elijesztheti a vásárlóidat. Kísérletezz, hogy mennyit bír el a piac, tarts akciókat. Az árakat növelheted a szolgáltatás magas minőségével, vagy extra lehetőségek biztosításával.
7. Eladó felvétele
Az egyik legnehezebb feladat a megfelelő személyzet megtalálása. Fontos, hogy az emberek kedves kiszolgálással, segítőkész eladókkal találkozzanak, hiszen az emberi interakciók nagyon meghatározzák a boltról alkotott véleményt. Érdemes jól megfizetni a dolgozókat, és megfelelően oktatni őket a helyes munkavégzésre. Ha az eladó kedves, a vásárló is visszatér! Ne feledd, ha te magad leszel az eladó, akkor egyéni vállalkozás indítása vagy más hasonló jogi formát kell öltenie a boltnak.
8. Reklámozás és marketing
Maradj versenyben, hiszen marketingtevékenységek nélkül lehagy majd a konkurencia. A hagyományos offline marketing csatornák mellett ne feledkezz meg az online marketing lehetőségekről, hiszen ma már ez szinte megkerülhetetlen. Ezért állapíts meg egy marketingköltségvetést, amiket akár online, akár offline marketingre fordíthatsz. Tájékoztasd a vásárlóidat a legújabb kedvezményekről, vagy építs erős márkát, meghatározó online jelenléttel. Hozz létre egy közösséget!
Mennyibe kerül a bolt nyitása?
A bolt nyitás költségei nagyon változóak lehetnek, hiszen rengeteg mindentől függ, hogy végül mennyi lesz a nyitáshoz szükséges végösszeg. Ezek a befolyásoló faktorok:
- A település maga (főváros, megyeszékhely, falu)
- A településen belüli elhelyezkedés
- Az eladók fizetése
- Banki költségek
- Engedélyeztetési költségek
- Energiaszámlák (víz, gáz, villany)
- Telefon és internet bekötése
- Számlázóprogram
- Árukészlet, termékek beszerzése
- Marketing, egyéb online üzemeltetetési költségek (weboldal)
- Adók, HIPA
- Környezetvédelmi termékdíj