A webáruház indítás egyik, ha nem a legfontosabb kérdése, hogy “mit áruljak 2023-ban?”.
Míg ez a kérdés 10-15 évvel ezelőtt nagy fejtörést okozhatott volna, ma már szerencsére gyerekjátékká vált a válasz megtalálása.
Ennek legfőbb okai a globalizáció és a közvetlen hozzáférés a gyártókhoz és beszállítókhoz.
A lehetőségek tárháza gyakorlatilag végtelenné vált. Ha nincs semmilyen elképzelésed, hogy mik legyenek a virtuális polcokon, úgy érezheted magad, mint Ábel a kábelrengetegben. Ilyenkor jön jól valamilyen fogódzkodó, hogy mégis merre indulj el. Ráadásul azt, hogy mit fogsz árulni, már a legelején érdemes fixálni, mert ez a tervezés további szakaszát nagymértékben meghatározza:
- Milyen legyen a webshop design?
- Milyen szállítási lehetőségeket kínálj fel?
- Milyen árréssel tudsz dolgozni?
- Milyen marketing csatornákat tudsz jól használni hozzá?
És így tovább, még sorolhatnánk a kérdéseket, de a lényeg, hogy az, hogy mit árulunk szinte a tervezés minden területén már elindít minket egy irányba. Ezért is érdemes átgondolni még az elején, hogy mit tudunk majd jól értékesíteni.
Ha lenne egy kristálygömböd, ami megjósolná, mi iránt lesz nagy a kereslet, máris nyert ügyed lenne. Ennek hiányában viszont a sötétben tapogatózol. Mit tehetsz ilyenkor? Sokfelé elindulhatsz, a továbbiakban mutatunk neked néhány konkrét példát, hol érdemes kezdeni:
- kikacsintgatni a nagyvilágba,
- inspirációs oldalakat nézegetni,
- néhány évre visszatekinteni,
- best sellerekre vadászni,
- kísérletezgetni stb.
Nyugati trendek begyűrűzése
Magyarországon abban a “szerencsés” helyzetben vagyunk, hogy általában minden tőlünk nyugaton már trendi dolog néhány hónapnyi, vagy akár évnyi csúszással nálunk is megjelenik. Érdemes tehát kikacsintani, hogy a nemzetközi piacokat mi uralta a közelmúltban. Mert jó esély van rá, hogy a külföldön legkeresettebb termékek iránt idehaza is előbb-utóbb nagy kereslet lesz.
Annyit azért érdemes figyelembe venni, hogy lehetnek kulturális sajátosságok, ami miatt torzulhat, hogy hol-mi lesz népszerű. De azért alapvetően jó kiindulási alap, ha a nemzetközi piacokat figyeled.
Ennek az ötletgyűjtésnek a gyakorlati megvalósítását egy egyszerű Google kereséssel érdemes kezdeni. Nem kell mást tenned, mint a Google keresőjébe beírni az alábbi kifejezések valamelyikét:
- Top products in 2022
- Top products in 2023
- Top products to sell online in 2023
- Most popular products in 2022
- Most popular products in 2023
- Best products in 2022
- Best products in 2023
- Trendy products in 2023
A kapott találatokat érdemes alaposan átböngészni, összehasonlítani. Ha sok egyező terméket, termékkategóriát találsz, akkor az egy jó útmutató arra nézve, mit emelj be a termékportfólióba. Nagy esély van rá, hogy ezekből kerülnek ki a legnépszerűbb termékek.
Trendhunter, a trendek nyomában
A következő platform ahol érdemes szétnézni, a kimondottan a trendek figyelésével foglalkozó oldalak, mint amilyen például a Trendhunter. Ez az oldal egy igazi inspirációs aranybánya. Kicsit olyan mint a Pinterest, csak sokkal informatívabb.
Az oldalon szereplő termékekről egy rövid bemutató után értékelést olvashatunk. Az értékelésből kiderül, hogy az adott termék:
- inkább nőknek vagy inkább férfiaknak szól,
- milyen korosztály számára hasznos,
- hol érhető el.
Ezen felül egy 10-es skálán értékelik is a terméket, ami nagyon jó mérőszám az egyes termékek összehasonlítására. Persze ez nem garancia a sikerre, de egyfajta előrejelzés, hogy mik lehetnek a legkeresettebb termékek az interneten.
Vegyünk egy konkrét terméket, mint például ezt a design teás bögrét.
A bögre egész jó, 8.9-es értékelést kapott. Ezen kívül, amit egy perc alatt megtudunk a termékadatlapról:
- nőknek és férfiaknak egyaránt ajánlott termék,
- korosztályt tekintve a felnőtt, de nem túl idős korosztály célozható meg vele.
- Észak-Amerikában és Ausztráliában érhető el maga a termék.
Ha ezen a ponton elkeserednél, ne tedd. Attól, hogy egy termék éppen Magyarországon nem érhető el, még nem kell kétségbeesni. Jelenleg a termékportfólió tervezési fázisában jársz, itt ahhoz kell támpontokat kapnod, hogy milyen termékek mozgatják meg a vásárlók fantáziáját. Erre pedig ez az oldal tökéletesen megfelel. Megvan az iránytű, tudod merre indulj el.
2020, nem lejárt lemez
Nem kell mindig feltalálni a spanyolviaszt. Vannak szezonális termékek, amik iránt a kereslet néhány hónap után hamar lecseng és már senkit sem érdekelnek, de vannak kivételek. Habár ezek a kivételek nem egy az egyben lesznek évről évre népszerűek, mégis kisebb-nagyobb ráncfelvarrás után a 2.0, 3.0 stb. verziójuk ugyanúgy érdekelheti a vásárlókat.
Éppen ezért mikor a termékportfólió tervezgetésén foglalatoskodsz, érdemes azt is megvizsgálni, hogy idehaza mik voltak népszerűek 2022-bean, 2021-ben, 2019-ben. Ha nem is konkrét termékeket találsz meg ezzel a módszerrel, de termékkategória szinten már körvonalazódni fog, hogy mi lehet népszerű 2023-ban.
A legtöbben féltve őrzik az értékesítési számaikat és nem adják ki, hogy 2022-ben mik voltak a legkeresettebb magyar termékek, de ha egy kicsit is nyitott szemmel jársz, azért találhatsz támpontokat:
- Ilyenek például a Black Friday kampányok, ahol a nagy webáruházak gyakran “dicsekednek” azzal, hogy mik voltak a legfelkapottabb termékek. Ráadásul, mivel a Black Friday közel esik az évvégéhez, ezek még meglehetősen friss adatoknak számítanak. Az eMAG például rendszeren közzéteszi a blogján, a kampány érdekes számait.
- Webáruházi vagy lakossági e-kereskedelmi kutatások eredményeit is érdemes tanulmányozni, bár ritkán derül ki, hogy pontosan milyen webáruházak körében készült a kutatás. Kiindulásnak mégis hasznos információ, hogy a kutatás milyen termékeket vagy termékkategóriákat hozott ki népszerűnek.
Szűrj a bestsellerekre
Néha a legegyszerűbb dolgok a legnagyszerűbbek. Egy bár aprólékos munka, de az is működőképes megoldás, ha webáruházaknál a termékek listázásához népszerűség szerinti rendezést állítasz be. Néhány másodperc alatt kirajzolódik a kép, hogy egy termékkategórián belül milyen típusú termékek iránt nagyobb az érdeklődés. Minél több webshopot nézel meg ilyen szemmel, annál pontosabb kép alakul ki benned a népszerű termékek köréről.
Ha a hazai webáruházakat nézed meg, akkor az aktuális trendekhez tudsz információt gyűjteni. Ha olyan nemzetközi szereplőket vizsgálsz így, mint az Amazon, eBay vagy éppen Aliexpress, akkor a korábban már említett begyűrűzési hatással is kalkulálhatsz. Így felbukkanhatnak olyan termékek, amik még idehaza nem annyira népszerűek, de idővel azok lesznek.
Dropshipping, új szenzáció, amiről nem akarsz lemaradni
Ha a piackutatás ellenére bizonytalan vagy, hogy mit is szeretnél árulni és nem mersz nagyobb tőkét árukészletbe fektetni (vagy ehhez nincs is elegendő tőkéd) a dropshipping modellt neked találták ki. Miről is van szó? A dropshipping modellben működő webáruháznak nem kell saját árukészletet fenntartani, hozzá raktárat üzemeltetni. Úgy árulhatsz a webshopodban termékeket, hogy magukkal a termékekkel még csak nincs is kapcsolatod. Ha egy megrendelés beérkezik, a dropshipping partner fogja, összekészíti, kiszámlázza, becsomagolja és kiszállítja a vásárlónak. Miért is jó ez?
- nincs szükséged komoly induló tőkére,
- nem kell a pénzednek árukészletben állnia,
- foglalkozhatsz az értékesítés felpörgetésével,
- kísérletezhetsz, hogy milyen típusú termék értékesítése áll hozzád közel,
- mi iránt van kereslet.
Legkeresettebb termékek 2023-ban – toplista
Mi is szétnéztünk a piacon és kezdő lökésként összeszedtük, hogy egy-egy termékkategórián belül milyen termékek azok, amik nagyon mentek 2022-ben és 2023-ban is jó döntésnek bizonyulnak. Az jól látszik, hogy vannak olyan irányvonalak, aminek a legtöbb kategóriában érezhető a jelenléte, ami formálja az adott kategóriában lévő termékeket. 2023-ben ilyen hívószavak:
Ebben a listában olyan termékeket találsz, ami nagy eséllyel ott lesznek “a legkeresettebb termékek a neten” toplistán.
Életmód
Az utóbbi években egyre nagyobb szerepet kap az életmód kérdéskör. A munka-magánélet egyensúly megteremtése a legtöbbünket foglalkoztatja. Egyre többen látják be, hogy nem mindegy hogyan éljük az életünket: mit eszünk, mit viselünk, mivel töltjük a szabadidőnket stb. Mindenki tudja, hogy az újév első időszaka rengeteg embernél az életmódváltásról szól, de legalábbis a kitűzött célok között szerepel. Azzal indítjuk a januárt, hogy interneten utánanézünk mi mindent tudunk ennek érdekében tenni. Vannak akik megragadnak ezen a tájékozódási szinten, de vannak akik megteszik az első lépéseket és vásárolni kezdenek olyan termékeket, amik segítik ezt a váltást. Egy minőségibb élethez, jobb életmódhoz már néhány termék is sokat tud hozzátenni.
- Vizes palack
A klímaváltozás miatti aggodalmak következtében egyre többen hagynak fel hagyományos műanyag palackok vásárlásával. Ehelyett inkább hosszú távon is környezetbarát megoldásokat keresnek, mint amilyenek a hordozható, újratölthető vizes palackok. Egyre többen árulnak ilyen BPA mentes palackokat.
- Jóga matrac
Minden évben újabb és újabb mozgásformák jelennek meg. Az elmúlt években egyre többen hódolnak a jógázásnak. A jóga nagy előnye, hogy akár egyedül a négy fal között, de akár egyszerre többen, a szabadban is végezhető. Már-már azt is mondhatjuk, hogy van aki csak azért jógázik, mert menő. Ehhez az inkább a nők körében népszerű testmozgáshoz nincs másra szükség, mint egy egyszerű jóga matracra.
- Táplálékkiegészítők
Ahogy a mozgás és az egészséges életmód része lesz az életünknek, az étkezésre is nagy hangsúlyt fektetünk. Ahogy a nevükben is áll, a táplálékkiegészítők a hagyományos étrend kiegészítői. Olyan anyagokat tudunk ezáltal pótolni, amihez más módon vagy egyáltalán nem vagy nem elég mennyiségben jutunk. Nem csak élsportolóknak hasznosak ezek a táplálékkiegészítők, egy átlagember számára is fontosak.
- Szuperkásák, müzlik, granolák
Az egészséges életmódnak mindig két oldala van: a testmozgás és az étkezés kéz a kézben jár. Az egyik a másik nélkül általában nem sokat ér. Az életmód váltások népszerűsödése az étkezések megreformálását is magával hozta. Ugyanakkor az emberek nem feltétlen szeretnének órákat a konyhapultban tölteni csak azért, hogy egészségesen étkezzenek. Éppen ezért előtérbe kerülnek az olyan ételek, alapanyagok, amikből minimális erőfeszítés mellett lehet teljes értékű egészséges ételeket fogyasztani. A szuperkásák, müzlik, granolák erre a hullámra ültek rá és lettek pillanatok alatt népszerűek.
- Matcha
A matcha a japánok tradicionális itala, egy több száz éve létező zöld tea levelének őrleménye. Népszerűségét a neki tulajdonított gyógyhatásának köszönheti. Rendkívül sok antioxidánst tartalmaz, megkönnyíti az anyagcserét. Képes szabályozni a vércukorszintet és a vérnyomást. Bár háromszor annyi koffeint tartalmaz, mint egy hagyományos tea vagy kávé, de mégis az emberi szervezetben egy nyugodtabb állapotot idéz elő, mivel inkább szellemileg élénkíti a testet. Ma már olyan szintre lépett a népszerűsége, hogy nem csupán teaként fogyasztják. Különböző ételekben is találkozhatunk vele: süteményeket, főételeket, fagylaltokat, csokoládékat, turmixokat stb ízesítenek vele.
Szépségápolás
Az emberi természet mindig is hiú volt, az is marad. Szeretünk jól kinézni, szeretünk elégedetten belenézni a tükörbe. Komoly összegeket költünk a különféle szépségápolási termékekre, kezelésekre. A 2021-es évben sincs ez másképp, továbbra is jól mennek a szépségápolási cikkek, annyi csavarral, hogy az utóbbi években egyre nagyobb hangsúlyt kap a natúr irányvonal.
- Natúrkozmetikumok
A szépségápolásban is megjelent a természetesség igénye. Nem csupán környezetvédelmi megfontolások miatt. Az egészség jegyében sem mindegy az embereknek, hogy milyen kencéket kennek a saját bőrükre. Mit is jelent ez? Olyan termékeket szeretnénk vásárolni, amik természetes összetevőkből állnak. Ezek a natúrkozmetikumok pedig abszolút mentesek vegyszerektől és állatkísérletektől.
- Szőrtelenítő gépek
Nők mindennapos küzdelme a szőrtelenítéssel mindig új termékeket hív életre. Kétségtelen, a különféle szőrtelenítési eszközökre, kezelésekre mindig lesz kereslet. Mivel a szőrszálak elleni harc folyton terítéken van, ezért van komoly létjogosultsága a végleges megoldást kínáló kezeléseknek, eszközöknek. A különböző esztétikai központokban elérhető kezelésekkel az egyedüli gond, hogy nagyon borsos áron mérik őket. Nem elérhető annyi ember számára, mint amennyien küzdenek a szőrtelenítés mindennapi problémájával. Az otthoni végleges szőrtelenítő gépek viszont megoldást jelentenek. Önmagában ezek az eszközök sem olcsóak, de még mindig megfizethetőbbek, mint az általában 6 számjegyű testkezelések, sőt hosszú távon behozzák az árukat.
Mobiltelefon
Tetszik vagy sem, a mobiltelefonjaink teljesen összenőttek velünk. Persze, tiltakozhatunk ez ellen és vannak is, akik próbálják magukat minél inkább távol tartani a mobiltelefonoktól. De sokaknál komoly függőség alakul ki és már nehezen tudnak mobiltelefon nélkül létezni. Mivel ennyire részévé vált az életünknek, ezért a mobiltelefonnal kapcsolatos dolgokra is nagyobb hangsúlyt fektetünk. Nem mindegy mivel töltjük, hogyan néz ki, mivel védjük meg nehogy összetörjük. A mobiltelefonos kiegészítők piaca továbbra is jó lehetőségeket rejt.
- Vezeték nélküli töltés
Magyarországon néhány évvel ezelőtt jelent meg a vezeték nélküli töltés technológiája. Mivel ez csak bizonyos készülékeknél érhető el, ezért egyelőre nem egy elterjedt megoldásról van szó. A hangsúly az egyelőre szón van. Mivel a készülékgyártók efelé mozdultak el, ezért a fejlődés egyértelműen afelé tart, hogy előbb-utóbb a készülékek többsége ilyen technológiával is tölthető lesz. Ehhez pedig kellenek azok a bizonyos vezeték nélküli töltési lehetőségek.
- Mobiltelefon kiegészítők: kijelzővédők, telefontokok
A különféle mobiltelefon kiegészítők vélhetően két legnépszerűbb kategóriája: a kijelzővédők és a telefontokok. Mindkettő gyakorlatilag ugyanazt a célt szolgálja: megvédeni a mobiltelefont a sérüléstől. A telefontokoknek persze ezen kívül van egy másodlagos szerepe, a design. Ez a másodlagos szerep sokkal fontosabb, mint gondolnánk. A telefontok milyenségével akár a saját személyiségünket is tükrözhetjük, de legalábbis képviselhet valamit belőlünk. Egy jól megválasztott tok sok mindent elmond a tulajdonosáról. Készülhet exkluzív alapanyagokból, lehet vidám, bohókás, nyújthat extra védelmet. Annyi féle tok, ahány ember.
Otthon
Az emberek otthonaival kapcsolatos legújabb trend az okosotthonok terjedése. Egyre többen kacérkodnak azzal a gondolattal, hogy felokosítják a saját otthonaikat, vagy már eleve olyan ingatlant vesznek, amiben smart home technológiákat építettek be. Ezek a technológiák a biztonságérzetünk, a kényelmi szintünk növeléséről és persze az energiahatékonyságról is szólnak.
- IP kamerák
A biztonság jegyében egyre szaporodnak a lakásokban az olyan IP kamerák, amik nem csak arra képesek, hogy rögzítsék mi történik a lakásban és annak környékén. A technológia lehetővé teszi, hogy valós időben kövessük mi zajlik a házunkban. Értesítéseket kaphatunk ha mozgást érzékel stb.
- Robotporszívó
A porszívózás nem egy kedvelt házimunka. Egyik nap felporszívózol, másnap már megint a porcicákat kergeted. Hajolgatni kell közben és még hangos is. A robotporszívó leveszi a vállunkról ezt a terhet és kitakarít helyettünk. Ráadásul nem is zavar minket, mert amíg dolgozunk addig ő szépen körbejárja az otthonunk minden egyes szegletét és tiszta padlóval vár minket haza. Ki ne örülne ha szabadidejében nem kellene porszívózni?
- Vízszűrő berendezés
Meglepődnél, hogy egy lakáskiállításon mennyi standnál kínálnak különféle vízszűrő berendezéseket. Miért is van rá szükség? Egyrészt az emberek rájöttek arra, hogy ha jó minőségű az ivóvíz, akkor nem kell palackozott vizet venni, ami nagyon terheli a környezetünket. Másrészről főzéshez sem mindegy milyen vizet használunk. Persze nagyon területfüggő, hogy hol milyen minőségű a víz. Éppen ezért vannak olyan ingatlanok, ahol nem lényeges ilyen vízszűrő berendezés beszerzése, de van ahol nagy szükség lenne rá.
- Kanapé takaró
A nappali éke tud lenni egy szép kanapé egészen addig, míg meg nem jelennek rajta a foltok. Nem fogsz minden héten kárpittisztítót hívni, de mégis kellene valami megoldás, amivel időről időre széppé tudod varázsolni a kanapét. A kanapé takarót pont erre találták ki. Nem! Nem arról van szó, hogy van egy sima pléd, amivel egyszerűen csak letakarod a kanapét, aztán állandóan igazgatni kell, mert mindig lecsúszik. A kanapé takaró lényege, hogy teljesen idomul a kanapéhoz, így gyakorlatilag nem is lehet észrevenni, hogy az nem a saját huzata. Azon kívül, hogy meg tudod védeni a foltoktól a bútort, még időnként újjá is tudod varázsolni az egész nappalit, ha más-más színű takarókat teszel rá.
Divat
A divatnál mindig nehéz megjósolni, hogy éppen mi lesz népszerű. Sőt, azt is nagyon nehéz megmondani, hogy épp egy aktuális trend meddig fog tartani. Ritkán tudunk olyanról beszélni, hogy egy termék évekig terítéken van, már az is szerencse, ha egy évig kitart. A szezonok évszakonként váltják egymást. Így nehéz találni konkrét termékeket, amik biztos hogy sokáig népszerűek lesznek. De két példa az aktuális divatból:
- Fejkendők, hajpántok
Amikor az egyik legnagyobb online ruha webshop, az ASOS oldalán azt veszed észre, hogy a termékkategóriák között egy új kategória jelenik meg, arra érdemes odafigyelni. A fejkendők, hajpántok olyan népszerűek lettek, hogy megérte nekik egy külön kategóriát létrehozni, hogy néhány kattintással megtalálják ezeket a termékeket a vásárlók.
- Puffos ujjú felsők
A divatban számtalanszor előfordul, hogy megújulva visszatérnek a régi trendek. A 80-as évekből kúsztak vissza a puffos ujjú felsők is. Persze már nem úgy néznek ki, mint régen. De alapjaiban ugyanarról van szó, csak éppen a mai ízlésre faragva.
+1 Személyre szabott termékek
Plusz egy tippként kerül fel a listára a személyre szabás, mivel szinte bármit személyre lehet szabni. Lehet saját pólónk, bögrénk, telefontokunk stb. Csak a képzelet szab határt. Mostanában egyre népszerűbb az az irány, hogy szeretnénk mindent a saját stílusunkra szabni. Nem feltétlen az egyediség a cél, inkább a saját magunk önkifejezése. Mindenesetre a személyre szabást érdemes napirenden tartani és olyan megoldást kínálni, ami magas minőséget képvisel. Mert már nem egyszerűen arról van szó, hogy egy rossz minőségű termékre nyomtatunk valami mintát. Ugyanúgy minőséget kell nyújtani, csak hagyni kell, hogy ezt a vásárló a saját stílusára szabhassa.
Legkeresettebb termékek a koronavírus járvány tükrében
A koronavírus járvány számos olyan termék iránt felhajtotta a keresletet, ami iránt addig nem volt jelentős igény. A különböző kézfertőtlenítők, gumikesztyűk, szájmaszkok és minden egyéb járvány elleni védelmet nyújtó termékek iránt olyan mértékű kereslet jelentkezett, hogy gyakorlatilag kiürültek a raktárak.
Ha valahol készleten fel is bukkan ilyen termék, az hamar gazdára talál akár borsos áron is. A kereslet, a szűk kínálat és a beszerzési nehézségek ugyanis jelentősen felhajtották az árakat. Az egyébként 500-600 forintos darabáron árult FFP2-es maszkokat például számos helyen 5000 forint feletti áron kínálják és az egyébként 20 forint körüli egyszer használatos sebészeti maszkok ára is az egekben van. Akár már 800 forintot is elkérhetnek érte.
Jöhet a logisztika
Amint sikerült összeállítani a webáruház termék portfólióját, következő lépésként azon kell gondolkodni, hol fogod raktározni a termékeidet. Lehet saját raktárad vagy akár bérelhetsz is raktárat. Egy biztos annak az üzemeltetésével sok dolgod lesz és a fenntartási költsége sem elenyésző. Arról is gondoskodni kell, hogy hogyan fogod eljuttatni a termékeket a vásárlókhoz. Vagyis, milyen szállítási módok legyenek elérhetőek a webshopban? A házhozszállítás csak egy mód, érdemes itt is portfólió szinten gondolkodni és a szállítási módok olyan egyvelegét kínálni, ami a célközönség igényeit legjobban lefedi.