Amikor szövegírásról van szó, a legtöbben úgy vélik, hogy az már bőven elegendő, ha nagyon jók a helyesírásban, emellett ügyesen (gyorsan) gépelnek. Ez sajnos még nem feltétlenül jelenti azt, hogy az illető meg is vetheti a lábát a marketing copywriting területén.
A 7Blog online marketing ügynökség átfogó cikket is írt arról, hogy mit is jelent pontosan a weboldal szövegírás, és miért számít specifikusnak. Hozunk máris néhány hasznos tippet erre vonatkozóan.
Miért nehéz terület?
A weboldal szövegírásnál a figyelem megragadására csupán néhány másodpercnyi idő nyílik, és sajnos ma már senki nem megengedő, hiszen az idő drága kincs, így ha elsőre nem érdekes maga az oldal, a tartalom lehet akármilyen jó. Ugyanez igaz, ha lassan tölt be a weboldal, hiába ütős és vérprofi a szövegezés, nem lesz lehetőség arra, hogy egy betűt is elolvasson belőle az érdeklődő.
Felmerülhet a kérdés, hogyha a technikai háttér adott, mivel kelthető fel a figyelem? UX design, optimális kialakítás, harmonizáló színek, és persze a weboldal szövege révén.
A célok meghatározása és a célcsoport ismerete
Ez tekinthető a nulladik lépésnek, hiszen mielőtt bármilyen szöveget megírnánk, pontosan tudnunk kell, hogy mi az üzleti érdek, mondhatni a weboldal célja. Informálás, oktatás, szórakoztatás, konkrét értékesítés, vagy időpontfoglalás?
A célközönség ismerete legalább ennyire fontos, ugyanis akkor lehet őket megszólítani, ha ismerjük a nyelvezetüket, a körülményeiket, a problémájukat.
A weboldal szövegírás sosem volt egy könnyed műfaj, hiszen kétségtelen, hogy marketingfókusszal, a vállalkozás céljaival összhangban kell “alkotni”. Ez persze túlmutat a kreatív tehetségen, az írás szenvedélyén.
Gondoljunk például azokra a termékekre, szolgáltatásokra, amelyekről nehéz néhány mondatban frappánsan írni, akár egy szlogent összedobni. Nem véletlenül külön műfaj a weboldal copywriting.
Mire figyeljünk a nyelvezetet illetően?
A célközönség igényeihez passzoljon, de emellett könnyen érthető, világos legyen. Sajnos elég lesújtóak az adatok az átlagember írástudását illetően, így semmiképp se törekedjünk a barokkos, végtelenül hosszú mondatok megírására, hiszen a másik oldal számára nem lesz élvezhető.
Ha pedig csupán az értékesítésre, a vevőszerzésre vetítve szemléljük, a legfontosabb cél, hogy tömören, érthetően, egyszerűen tálaljuk az információt, a metaforákkal átitatott szövegek maradjanak a fiókban, inkább csak szépirodalmi pályázatokra küldjük be őket.
Fókuszáljunk a vásárlókra, az érdeklődőkre, gondolkodjunk az ő fejükkel, fejtsük ki a problémáikat, ne a cégről, hanem róluk írjunk, hogy mit nyerhetnek, ha a mi “segítségünket”, szolgáltatásunkat veszik igénybe. Ne feledjük, hogy a megfelelő tördelés és a SEO szempontok is legalább ennyire fontosak!
Frappánsan, az előnyöket megfelelően tálalva bemutatni adott terméket, szolgáltatást nem a legegyszerűbb feladat, de ha kicsit is beleérezzük magunkat a vevőink helyzetébe, nagyobb eséllyel érhet célba az “üzenet”.