Klasszikus téma az űrben játszódó filmek kategóriája, de szerencsénkre a filmkészítők nemhogy nem unják, de egyre jobb alkotásokkal örvendeztetnek meg minket.
A műfajban sok rendkívül jó alkotás készült az ezredforduló előtt, de akkor még közel sem volt annyi lehetőség a látványvilág ábrázolásában, mint manapság – és valljuk be, űrhajós filmek esetében ez legalább annyira fontos lehet, mint maga a cselekmény.
A listánkban összegyűjtöttük azokat a filmeket, amik mind cselekményben, mind vizuális téren maradandót alkottak, és a műfaj kedvelőinek különösen ajánljuk őket. Ha pedig a lista nem hozott volna újdonságot, a legvégén ajánlunk egy bónusz tételt is, amiről még sokat fogunk hallani a jövőben.
Figyelem: a leírások mind spoilermentesek a cselekményt illetően, de általánosan leírjuk, hogy miről szól egy adott film.
#8: Sunshine (Napfény)
A filmben 2057-ben járunk. Aki jártas az űrkutatásban, tudhatja, hogy a napunk napjai (elnézést a szóviccért) meg vannak számlálva: előbb-utóbb elhalnak a benne zajló reakciók, és ki fog hűlni. Amíg a valóságban erre több millió évet kell várjunk, a filmben váratlanul hamarabb következik be ez a folyamat, ezért szereplőink egy tervet szőnek arra, hogy megtalálják a módját a nap “újraindításának”.
Habár a sztori elsőre nem hangzik túl komplexnek, a megvalósítás kiváló. Nem csak látványos, de izgalmas is annyira, hogy nehezen találunk olyan pillanatot, amikor szünetet lehetne tartani a filmben. A forgatókönyvíró Alex Garland (Ex Machina) igazán kitett magáért, és ezt érezni a filmen is a váratlan fordulatoknál. A szereplők között pedig több ismerős arc is visszaközön mint például Cillian Murphy (Peaky Blinders) vagy Chris Evans (Amerika Kapitány).
#7: Arrival (Érkezés)
Ha olyan sci-fit keresünk, ahol nem az űrhajós csaták, hanem maga a cselekmény kapja a főszerepet, az Arrival tökéletes választás. Tipikusan az a film, ahol a stáblistát csendben végig lehet ülni, ahogy feldolgozzuk magunkban a látottakat.
A főszereplőink ennek megfelelően nem is ész nélkül lövöldöző katonák, hanem egy nyelvész, és egy fizikus. A feladatuk, hogy megpróbáljanak szót érteni a váratlanul bolygónkra látogató földönkívüliekkel, megtalálva valahogy a közös nyelvet. Lényegében egy olyan űrlényes film, aki annak is tetszeni fog, aki nem szereti az űrlényes filmeket.
#6: Moon (Hold)
Sam Rockwell (Jojo Rabbit) hibátlan alakítása egészen a film végéig a képernyő előtt tartja a nézőt. Főszereplőnk egy holdbázison teljesíti kötelezettségét, várva a hazautazás dátumát: mi pedig végigkísérhetjük, hogyan bírja egyre nehezebben a hátralevő időszakot, és milyen sötét titkokat rejteget a bázis.
Akciójelenetek helyett az emberi psziché van túlsúlyban: ha tetszett az Arrival, ez is hasonlóan elgondolkodtató film. Izgalmas morális kérdéseket feszeget: nagy társasággal nem biztos, hogy jó választás, de egyedül, vagy egy baráttal végignézve kiváló beszélgetőtémát ad a stáblista lepergése után.
#5: Star Trek
A Star Wars filmek újraindítása nem okozott osztatlan sikert: szerkesztőségünk sincs különösen jó véleménnyel róluk, hiszen a látvány tagadhatatlanul korrekt, a cselekményt viszont jobb, ha nem próbáljuk megérteni, csak elfogadjuk a történéseket.
A Star Trek univerzum újragondolása J.J. Abrams által viszont kitűnően sikerült: aki korábban még soha nem látott Star Trek-et, azt is képes lekötni ez a reboot, ahol rendkívül jól ötvözik a látványvilágot a fordulatos cselekménnyel. Ne hagyd, hogy az új Star Wars részek elvegyék a kedved a műfajtól: az új Star Trek filmeknek érdemes adni egy esélyt, amit akár társasággal is érdemes végignézni.
#4: The Martian (Mentőexpedíció)
Elérkeztünk listánk első olyan filmjéhez, ahol a magyar cím alapján simán tovább lehetne görgetni az alkotáson. De ha ezt tennéd, nem járnál jól: a cselekmény forrásául szolgáló könyvet rendkívül jól sikerült adaptálni, a sorok szinte életre kelnek a vásznon. Persze 136 percbe nem fért bele minden egyes fejezet, így néhol alakítani kellett a sztorin, de így is remek lett a végeredmény Ridley Scott (Alien) rendező kezében.
A Matt Damon által alakított űrhajós egy szerencsétlen baleset után a Marson ragad a nem is olyan távoli jövőben. Minden gyakorlati tudását be kell vetnie ahhoz, hogy életben tudjon maradni, amíg megkísérlik kimenteni őt a bolygóról. Az alakításnak köszönhetően a film inkább kellemesen izgalmas, de nem letargikus: izgulni pedig az utolsó pillanatig lehet rajta.
#3: District 9
A földönkívüliek itt vannak, de az emberiségnek már elege van belőlük. A film egy kevésbé vidám, de realisztikus képet fest arról, hogy mi történne, ha helyet kellene teremtenünk bolygónkon egy idegen civilizációnak, akik nem tudnak hazatérni. A cselekmény kellően akciódús, de mégis háromdimenziós szereplőkkel teli, akik sorsáért lehet izgulni. A korhatáros karika nem véletlen van jelen: néhány jelenet igen brutális benne, de ezzel csak még hihetőbb a történet, amit elmesél.
A rajongók évek óta követelnek egy folytatást a sztorinak, és habár lenne benne lehetőség, ez a film önmagában is remekül megállja a helyét. Sci-fi rajongóknak kötelező darab.
#2: Gravity (Gravitáció)
Már az is három évig tartott, mire elkészültek a film speciális effektjei, de bőségesen megérte várni rá. Ha volt szerencséd a mozivásznon látni a filmet, akkor már tudod, hogy lenyűgöző az élmény: a lenyűgöző látvány napjainkban játszódó cselekménnyel párosul, így teljesen hihetővé teszi a látottakat. Sandra Bullock és George Clooney párosa nagyon jól alakítja a vészhelyzetben helytállni próbáló űrhajós párost. A filmben nincs klasszikus “főgonosz” az űr végtelenségén kívül, de ez a megfoghatatlan terror még riasztóbb hatást tud kelteni, mintha egy megfogható főellenséget kellene legyőzni.
Egyáltalán nem beszélgetős a film: olyan társasággal érdemes nézni, aki szívesen tölt el másfél órát csendben, hogy elraktározza a látottakat. Szükség is lesz rá.
#1: Interstellar (Csillagok között)
Listánk első helyén nem meglepő módon Christopher Nolan (Eredet, Batman-trilógia) mesterműve szerepel, ami a következő évtizedekben is biztosan helyet fog kapni minden hasonló összefoglalóban.
Ha tetszett a Gravity látványvilága, az Interstellartól el fog állni a lélegzeted. A film a nem is olyan távoli jövőben játszódik, és a látványvilág hozzáadott értéke, hogy szinte minden ott látott technológia realisztikus, és a valóságban is megtörténhet. A sztori a Marvel-filmekhez képest lassabban indul be, így ne azonnali akciót várj tőle. De ha elkap a hangulata az első 10-15 percben, akkor életed legjobb sci-fi élményében lehet részed.
A cselekményről nehéz spoilermentesen beszélni, de maradjunk annyiban, hogy a főszereplők szokatlan módszerekkel próbálják megmenteni az emberiséget. Közben pedig olyan szituációkba kerülnek az űr végtelenjét bejárva, aminek feszültségét még a kanapéban ülve is átérezhetjük: ugyanis a látottak egy nap tényleg megtörténhetnek velünk.
+1: The Expanse
Ha a fenti lista nem tudott újat mutatni, de a legjobb űrhajós sorozatokra is nyitott vagy, érdemes belenézni a The Expanse-be. A sztori alapját a George R.R. Martinnal dolgozó szerzőpáros biztosítja, amit rendkívül jól sikerült adaptálni. Az első néhány rész csak az alapszituáció megismerését szolgálja, de miután ezen túlestél, a valaha készült egyik legjobb sci-fi sorozatélmény vár rád.
Űrben játszódó Trónok harca: legtöbben így mutatják be a sorozatot, és nem állnak messze a valóságtól. A legfontosabb különbség, hogy míg előbbi esetében a minőség inkább csökken, a The Expanse évadjai mikor már azt hinnéd, mindent láttál, akkor is tudnak szintet lépni a minőségben.