Ilyen a pilótaképzés Magyarországon

2020 november 27. | Lifestyle

Érdemes ma pilótának készülni? Milyen lehetőségek vannak?

Sokak gyermekkori álma, hogy hivatásos pilótaként, többszáz tonnás égi monstrumokat terelgetve repülhessen, emellett pedig egy szép karriert is magáénak tudhasson. Elvégre ez egy menő állás, ami jól fizet, nagy élmény és csak nagyon keveseknek adatik meg, hogy ezt a legmagasabb szinten művelhetik.

Sokáig azonban szinte lehetetlen volt bejutni a nagy légitársaságokhoz. Meglehetősen kevés volt a képzések száma, a tandíjak pedig magasak voltak. Idő közben azonban elkezdett virágzani a turizmus. Az emberek többet és gyakrabban repülnek, mint valaha (persze csak ha kivesszük az egyenletből a koronavírus-járványt), egyre több repülőjárartra lenne szükség – ugyanakkor a nagy repülőtársaságok jelentős része pilótahiánnyal küzd.

Talán ez is az egyik oka annak, hogy az elmúlt 3 évben hirtelen számos alternatíva merült fel azok számára, akik életvitelszerűen szeretnének a repüléssel foglalkozni. Ma már több magyar egyetem is kínál ezzel kapcsolatos képzést, a jelentkezők száma pedig nő. Van kereslet pilótákra és pilótaképzésekre is.

Az árak persze még mindig magasak, ám ha jobban belegondolunk, némi spórolással és áldozathozatallal ezek egyáltalán nem elérhetetlen célok.

Az ugyanis tévhit, hogy a repülés kizárólag a leggazdagabbak játéka. Igenis meg lehet szerezni a szükséges jogosítványokat hozzá és akár el is lehet helyezkedni ilyen munkakörben, ha valaki hajlandó ennek szentelni néhány évet.

Milyen repülőgéphez milyen tanfolyamot válasszak?

Amit először is el kell döntenünk, hogy mik a céljaink a repülés terén. Alapvetően két nagy irány létezik:

  1. Hogy ezt csak a repülés élményéért, hobbiként szeretnénk űzni
  2. vagy hosszú távon, megélhetésszerűen, a legmagasabb szintet célozzuk meg. 

Mindez ugyanis a lehetőségeket és az anyagi ráfordítás mértékét is jelentősen befolyásolja.

Kismotoros gépek, hobbirepülés

Ha valaki csak simán szeretne repülni egy jót és akár kisebb gépekkel is örömét lelni a szárnyalásban, egész jó és elérhető opciók vannak. Tipikusan ilyen az autogyro, amely a helikopterekhez hasonlóan propellerrel is rendelkezik, ám a motor nem a rotorlapátokat hajtja, hanem csak az előrehaladáshoz szükséges tolóerőt biztosítja. Ez talán a legköltséghatékonyabb mód a repülésre.

A vitorlázórepülés szintén remek belépő: képzéssel és a vizsgákkal együtt, nagyságrendileg félmillió forintból már meg lehet oldani. Persze ennek is megvannak a maga korlátai, de élmény szempontjából nagyon sokat adhat.

A következő szint már egy motoros gép, amihez LAPL (könnyűmotoros repülő) és PPL (motoros repülő) hatósági vizsgákat is letehetünk. Előbbi valamivel olcsóbb, ugyanakkor ha utóbbi mellett döntünk – 45 órás gyakorlássa -, az magabiztos tudást és megfelelő hátteret adhat. Ez már nagyjából a 1,5-2 millió forint fölötti kategória. Időtartamban érdemes akár közel egy évet is rászánni: itt nem feltétlenül jó az, ha valaki a lehető leggyorsabban (1-3 hónap alatt) csinálja végig a gyakorlatot.

Egyébként a fent részletezett út 15-16 éves kortól is megkezdhető már akár és lépcsőzetesen haladva ebből az irányból is el lehet jutni a nagy utasszállító repülőkig – igaz a sok éves kemény munkát így sem lehet megspórolni a bőven 10 milliós nagyságrendű költségek mellett. Viszont ha valaki egyértelműen szakmaként tekint a repülésre, talán jobb ötlet valamelyik felsőoktatási intézményben próbálkoznia.

Nagy utasszállítók, hivatásos pilóta státusz – irány az egyetem

Debrecenben 2018-ban indult egy hét féléves képzés angol nyelven, amely összesen nagyjából 30 millió forintba kerül. Ugyanabban az évben a Közszolgálati egyetem is beállt a sorba – igaz, ők katonai pilótaképzést indítottak. A BME 2017-ben jelentette be, hogy beszállnak a pilótaképzésbe: náluk 18,3 millió forintba kerül mindez és 4 féléven át tart.

Itt fontos megjegyezni, hogy az egyetemek annyiban kínálnak jobb alternatívát mint az egyéb iskolák, hogy ott fel lehet venni Diákhitel2-t, aminek a törlesztését elég csak 40 évesen elkezdeni. Általánosságban viszont elmondható, hogy itthon csak költségtérítéses formában érhetőek el ezek a képzések.

A 2008-ban alapított Cavok pilótaiskola egy érdekes egyvelege a repülős iskloáknak és az egyetemeknek: a kisebb gépektől indulva egészen a nagy teherszállítókig mindent el lehet érni náluk. Igaz, utóbbihoz a BME-vel működnek együtt, így tulajdonképpen náluk is működik a diákhiteles módszer.

A Nyíregyházi Egyetemet sem szabad kifelejteni a sorból, ahol 1968 óta képeznek pilótákat (akkor még főiskolai szinten zajlottak a képzések). Az időtartam itt is 3,5 év, 13-14 millió forintba kerül. Ugyanakkor a város szintén otthont ad a Wizz Air kadétképzésének, melynek során a tervek szerint két év alatt a nulláról kívánják eljuttatni a jelentkezőket egy Airbus A320-as pilótafülkéjéig. Mindez közel 36 millió forintos költséggel jár.

Azt is fontos még leszögezni, hogy itthon sok képzést eleve nem kifejezetten a magyarok számára, hanem főleg a külföldieknek hirdetnek meg. Ennek oka, hogy Magyarországon még ilyen árak mellett is jóval olcsóbb megcsinálni a szükséges képzéseket és vizsgákat, mint tőlünk nyugatabbra.

Pilótaképzés feltételei

A BME képzéséhez már egy meglévő alapdiploma kell – nem szükséges hogy az mérnök legyen, lehet másmilyen minősítésű is. A felvételikor a jelentkezők átesnek egy orvosi alkalmassági vizsgálaton. Olyan dolgokat figyelnek, mint például:

  • a magas vérnyomás,
  • a cukorbetegség, vagy
  • a farkasvakság.

Fontos továbbá a jó angol nyelvismeret, a megfelelő fizikai állapot, valamint a megfelelő hozzáállás – utóbbiról egy személyes beszélgetés keretein belül győződnek meg. Alacsonyabb szinten viszont, mondjuk az autogyro esetében viszont elég egy egyszerű, II. kategóriájú orvosi minősítés is.

Az alkalmasság egyébként viszonylag hamar kiderül, gyakran már az első fél-, egy évben.

Mennyit keres egy pilóta?

A repülőgép pilóták fizetése kimondottan magasnak mondható – ez köszönhető a sok utazás miatt felboruló életritmusnak, a kiemelten nagy felelősségnek, valamint a kevés számú alkalmas jelöltnek. Kezdő pilótaként – főleg ha levonják a fizetésből a típusképzés költségeit is -, nagyjából félmillió forintot lehet megkeresni. Később ez felmehet havi egymillióra is, később pedig a tapasztalat növekedésével ez még tovább nőhet. Amerikában egy pilóta valahol 1- és 8 millió forintnak megfelelő dollárt keres átlagosan, havonta.

Ez az a fizetési nagyságrend, ami mellett már lehetőség nyílik a korábbi képzési költségek visszafizetésére. Ha diákhitellel végezte el például valaki az egyetemet, akkor 40 éves koráig kényelmesen meg tudja kezdeni a törlesztést. Az előrejutás persze tartogathat nehézségeket. Mindenhol megvan a hierarchia: el kell telnie néhány évnek, mire olyan státuszba kerül valaki a cégen belül, hogy az megbecsülésben és anyagilag is megfelelő legyen. A nagyobb légitársaságok szinte egyáltalán nem alkalmaznak kezdő pilótákat, ráadásul mindenhol szeretik az adott országon belüli embereket alkalmazni – tehát a legtöbb nagy céghez magyarként közel lehetetlen bekerülni.

Ebből is érződik, hogy ez egy kockázatos karrierút. Ha az egyetemen az első félévben kihullik valaki, az már 2,5 millió forint tartozás, később pedig időbe telik, amíg a helyére kerül az ember.