Mi lehet az oka annak, ha az emberek gorombán viselkednek egymással a munkahelyükön?

2024. október 07.

Az emberek egy része alapjában véve is negatív érzésekkel viszonyul a munkája, munkahelye felé. De még akik szeretik is azt, amivel foglalkoznak, azokkal is rendszeresen megesik, hogy egyszer-egyszer a pokolba kívánják az egész céget a kollégákkal együtt.

Az efféle gondolatokat pedig általában valamilyen konfliktus előzi meg, amikor is a főnök vagy egy kolléga udvariatlan viselkedést tanúsított. A jelenség nem egyedüli, ugyanis több kutatás is rávilágított arra, hogy manapság sajnos egyre gyakrabban fordul elő, hogy a munkatársak tiszteletlenül bánnak egymással.

Vajon mi lehet ennek az oka? Olvass tovább a részletekért, ha pedig érdekelnek a hasonló jellegű tartalmak, akkor csemegézz a Bien.hu pénz és hivatás rovatából!

Stresszes mindennapok

A jelenség több szakember figyelmét is felkeltette, így az amerikai Gallup menedzsment tanácsadó cég, valamint Christine Porath, a Georgetown Egyetem menedzsment professzora is foglalkozott a témával. Mindketten arra a következtetésre jutottak, hogy a munkahelyi goromba viselkedés hátterében nem más áll, mint a túlzott stressz. Banálisnak tűnhet? Pedig igaz.

A legtöbb munkahelyen ugyanis igen magasak az elvárások, ráadásul sokszor nincs is annyi kolléga, amennyit egy adott munkakör igényelne, így mindenkire túl sok feladat hárul – emiatt nem csoda, ha a dolgozók stresszesek.

Amikor pedig azt érezzük, hogy nem tudunk megfelelni az elvárásoknak, és a terheket leküzdhetetlennek tartjuk, akkor kialakul egyfajta önvédelmi reakció, melynek során igyekszünk úgymond a szőnyeg alá seperni a problémát, és ezen a ponton lehetünk tiszteletlenek a munkatársakkal.

Miben nyilvánulhat meg a helytelen viselkedés?

A kérdés nem egyszerű, ugyanis számos magatartásforma beletartozik, ráadásul nem mindenkinek ugyanolyan magas az ingerküszöbe, így ami egyesek szerint óriási faragatlanság, arra mások csupán legyintenek egyet.

De jöjjön néhány tipikus példa:

  • Ha valaki beszél hozzánk, de figyelmen kívül hagyjuk, levegőnek nézzük.
  • Ha valakinek goromba módon válaszolunk vissza, pedig ő kedvesen szólt hozzánk.
  • Ha látványosan kifejezzük, hogy untat a másik fél mondandója.
  • Ha egy beszélgetés alatt folyton közbevágunk, nem várjuk meg, amíg a társalgópartnerünk befejezi a mondandóját.
  • Indokolatlanul megsértünk másokat.
  • Cinikus, gúnyos megjegyzéseket teszünk másokra.
  • Kibeszélünk valakit a füle hallatára.

A sort alighanem mindenki tudná még folytatni a saját kellemetlen tapasztalataival – ami közös, hogy mindegyik egyformán rosszul tud esni.

Mit tehetsz ilyen helyzetben?

Ha felismered, hogy udvariatlanul viselkedsz másokkal, vagy netán a kollégáid hívják fel rá a figyelmed, akkor mindenképp gondolkodj el a viselkedésen.

Ha alapvetően rossz passzban vagy, légy őszinte, és mondd el a többieknek, hogy sajnálod, nem rájuk haragszol, csak nagyon rossz napod van. Esetleg próbáld meg egy kis humorral oldani a helyzetet, ez a legtöbb helyzetben ugyanis sokat segíthet.

Ajánló

Festés előtt fontos az alapozás

Festés előtt fontos az alapozás

Manapság, amikor gyakran sokan önmaguk vágnak bele a festési munkálatokba, legyen szó akár falak vagy fafelületek festéséről, azt gondolják, hogy...

bővebben