Az emberek egy része alapjában véve is negatív érzésekkel viszonyul a munkája, munkahelye felé. De még akik szeretik is azt, amivel foglalkoznak, azokkal is rendszeresen megesik, hogy egyszer-egyszer a pokolba kívánják az egész céget a kollégákkal együtt.
Az efféle gondolatokat pedig általában valamilyen konfliktus előzi meg, amikor is a főnök vagy egy kolléga udvariatlan viselkedést tanúsított. A jelenség nem egyedüli, ugyanis több kutatás is rávilágított arra, hogy manapság sajnos egyre gyakrabban fordul elő, hogy a munkatársak tiszteletlenül bánnak egymással.
Vajon mi lehet ennek az oka? Olvass tovább a részletekért, ha pedig érdekelnek a hasonló jellegű tartalmak, akkor csemegézz a Bien.hu pénz és hivatás rovatából!
Stresszes mindennapok
A jelenség több szakember figyelmét is felkeltette, így az amerikai Gallup menedzsment tanácsadó cég, valamint Christine Porath, a Georgetown Egyetem menedzsment professzora is foglalkozott a témával. Mindketten arra a következtetésre jutottak, hogy a munkahelyi goromba viselkedés hátterében nem más áll, mint a túlzott stressz. Banálisnak tűnhet? Pedig igaz.
A legtöbb munkahelyen ugyanis igen magasak az elvárások, ráadásul sokszor nincs is annyi kolléga, amennyit egy adott munkakör igényelne, így mindenkire túl sok feladat hárul – emiatt nem csoda, ha a dolgozók stresszesek.
Amikor pedig azt érezzük, hogy nem tudunk megfelelni az elvárásoknak, és a terheket leküzdhetetlennek tartjuk, akkor kialakul egyfajta önvédelmi reakció, melynek során igyekszünk úgymond a szőnyeg alá seperni a problémát, és ezen a ponton lehetünk tiszteletlenek a munkatársakkal.
Miben nyilvánulhat meg a helytelen viselkedés?
A kérdés nem egyszerű, ugyanis számos magatartásforma beletartozik, ráadásul nem mindenkinek ugyanolyan magas az ingerküszöbe, így ami egyesek szerint óriási faragatlanság, arra mások csupán legyintenek egyet.
De jöjjön néhány tipikus példa:
- Ha valaki beszél hozzánk, de figyelmen kívül hagyjuk, levegőnek nézzük.
- Ha valakinek goromba módon válaszolunk vissza, pedig ő kedvesen szólt hozzánk.
- Ha látványosan kifejezzük, hogy untat a másik fél mondandója.
- Ha egy beszélgetés alatt folyton közbevágunk, nem várjuk meg, amíg a társalgópartnerünk befejezi a mondandóját.
- Indokolatlanul megsértünk másokat.
- Cinikus, gúnyos megjegyzéseket teszünk másokra.
- Kibeszélünk valakit a füle hallatára.
A sort alighanem mindenki tudná még folytatni a saját kellemetlen tapasztalataival – ami közös, hogy mindegyik egyformán rosszul tud esni.
Mit tehetsz ilyen helyzetben?
Ha felismered, hogy udvariatlanul viselkedsz másokkal, vagy netán a kollégáid hívják fel rá a figyelmed, akkor mindenképp gondolkodj el a viselkedésen.
Ha alapvetően rossz passzban vagy, légy őszinte, és mondd el a többieknek, hogy sajnálod, nem rájuk haragszol, csak nagyon rossz napod van. Esetleg próbáld meg egy kis humorral oldani a helyzetet, ez a legtöbb helyzetben ugyanis sokat segíthet.