Mitől válik produktívvá egy marketing stratégia?

online vásárlás marketing stratégia

A marketing stratégia egy olyan alapdokumentum, ami a vállalkozás teljes működési spektrumára hatással van. Fókuszában a vállalkozás által meghatározott értékesítés célok elérése áll, de eközben ajánlásokat és konkrét teendőket határoz meg a weboldal technikai működésétől a fulfillmenten át a számlázásig. Mitől válik jóvá és hatékonnyá egy marketing terv – ennek jártunk utána.

Tisztázzuk a fogalmakat

Mielőtt belemélyednénk abba, hogy mitől működik jól és fordul produktívvá egy marketing stratégia, röviden tisztázzuk, mit értünk a fogalmon. Minden marketing stratégia különbözik, de alapvető céljaik azonosak, függetlenül attól, hogy mi a konkrét értékesíteni kívánt termék vagy szolgáltatás.

Mi a stratégia és mire való

A marketing stratégia egy átfogó terv, ami azonosítja a vállalat célközönségét és meghatározza azokat a teendőket, ami ahhoz szükséges, hogy a célközönség tagjai vásárlókká váljanak. A marketing stratégia tehát egy olyan alapdokumentum, aminek egyes elemei, vagy a benne szereplő eszközök használata ugyan folyamatosan változhatnak, mégis meghatározza azt az irányt, amit követve a vállalat elérni céljait. Lefekteti a fő irányokat és meghatározza a prioritásokat.

Az általános elvek mellett a vállalat konkrét termékeivel is foglalkozik. A marketing stratégia minden esetben azt vizsgálja, hogy az adott terméket, az adott piacon milyen áron és körülmények között lehet sikerre juttatni. Négy fő irányt lehet itt megkülönböztetni, amivel a cég szembe találhatja magát:

A meglévő termékével szeretne a már létező piacon helytállni (piackiaknázás) vagy azzal teljesen új piacra betörni (piacfejlesztés). Egy teljesen új termékkel szeretne megjelenni a már létező piacán (termékfejlesztés), esetleg az új termékkel új piacokat kíván meghódítani (diverzifikáció). Miután több terméke is lehet egy vállalatnak, így a stratégia ezekkel külön-külön is foglalkozhat.

Miből áll a terv

A marketing terv nem egy önmagában álló ötlettár és nem is csak a szűken vett marketing területére koncentrál. A stratégia alapja minden esetben több kutatás, ami feltérképezi a piacot, a konkurenciát és saját vállalatunk képességeit és lehetőségeit. Azonosítja a vevők szükségleteit és vállalatunk egyedi erősségeit. Meghatároz rövid- és hosszú távú célokat.

Az elemzésekre támaszkodva segítséget nyújt az árpolitika kialakításában, a marketing eszközök kiválasztásában és a kampányok költségvetésének meghatározásában. Magában foglalja a keresőoptimalizálás teendőit (kulcsszókutatás, tartalomfejlesztés, linképítés alapok és kapcsolatok). Az általános stratégiából kiindulva meghatározza új termékek bevezetésének módját vagy régiek újrapozicionálását.

A marketing terv a működés más területeire is kiterjed. Figyelembe veszi a pénzügyi lehetőségeket és a logisztikai sajátosságokat is, miközben meghatározhatja azt az irányt is, amerre fejlődnünk szükséges ezen területeken is a célok elérése érdekében.

A marketing stratégia tehát a kiindulási helyzet elemzéseiből, a meghatározott konkrét célokból és az ehhez szükséges lépések leírásából áll. Mindezt időben is elhelyezi, ha úgy tetszik határidőket határoz meg a vállalkozás számára céljai eléréséhez.

A jó marketing stratégia egyedi és mérhető

Minden vállalat egyedi, saját történettel, eltérő arculattal, saját kihívásokkal és más-más elvárásokkal a jövőt illetően. Éppen ezért minden stratégia is egyedi. Ez szépen hangzik, de a gyakorlati megvalósítás szempontjából is nagyon fontos: nem létezik ugyanolyan hatékony terv minden vállalatra. Nincs tuti, mindenkire érvényes recept.

Természetesen ez nem azt jelenti, hogy ne kellene mástól tanulni vagy egy vállalat tervét lemásolva ne lehetne egyről a kettőre jutni. Lehet és sokan csinálják, sőt, ez sokkal jobb, mint ha egyáltalán nem rendelkeznének marketing stratégiával. A másra szabott stratégia viszont soha nem lesz olyan hatékony nálunk, mint ha a mi adottságaink alapján készült volna.

Egy jó marketing stratégiára konkrétan tud támaszkodni a vállalkozás és tud tenni lépéseket céljai elérésében. Azaz az elméleti iránymutatás mellett kézzelfogható javaslatokat és teendőket is tartalmaz. Olyan célokat határoz meg, aminek elérése kimutatható. Itt összeér a címben említett két fontos kritérium: egyediség és mérhetőség.

A vállalatok céljai akár ugyanazon termékkel, ugyanazon piacon is eltérhetnek. A célok meghatározása és rögzítése azért fontos, hogy mindenki ugyanazt értse siker alatt és tudjon azért dolgozni. Fontos, hogy a cél konkrét legyen. A cél a bevétel vagy az eladások számának maximalizálása? Mekkora bevételt jelent ez vagy mennyi eladott darabot? Ugyanakkora költség mellett többet szeretnénk eladni vagy uralkodóvá kívánunk válni a piacon? Adott költségszint mellett mennyi terméket kellene értékesíteni, vagy mekkora piaci részesedést kívánunk év végére?

A marketing stratégia sikeressége akkor ítélhető meg, ha a meghatározott célokért készített tervet végrehajtva látjuk, hogy a mérhető célunkat sikerült-e elérni, vagy sem.

A jó marketing stratégia megvalósítható

Egyszerű kibúvó lenne, ha a marketinges arra hivatkozna, hogy a célok és az eszközök jók voltak, csak éppen nem hajtotta végre őket megfelelően a vállalkozás, ezért maradt el a siker. Persze, előállhat ilyen helyzet, de a jó marketing stratégia egyik alapvetése, hogy a vállalkozás képes azt végrehajtani: nem csak elméletben, hanem gyakorlatban is.

Ha a szándék megvolt a cégben a végrehajtásra, de az mégis elakadt, könnyen elképzelhető, hogy az előzetes felmérés nem volt elég alapos és nem vette figyelembe a vállalkozás sajátosságait: a rendelkezésre álló munkaerőt vagy forrásokat. Egy jó terv mindig végrehajtható, illetve megfogalmazza azokat a keretfeltételeket, amik szükségesek végrehajtásához.

Megint vissza kell utalnunk az előző pontra: azért sem lehet univerzális marketing terveket használni különböző cégekénél, mert azokat nem tudják ugyanúgy kivitelezni az eltérő adottságú vállalkozások. A terv nem álmokról szól, hanem a valósan elérhető célokról és az ahhoz szükséges lépésekről. Ezen lépések pedig alá vannak támasztva elemzésekkel és mérésekkel.

Eszközök az elérendő cél szolgálatában

Miközben a stratégia egy alapdokumentum, amire döntések meghozatalánál lehet támaszkodni, az nem egy örök és statikus dolog. Változhat célközönségünk összetétele, miközben ugyanazon célközönségünk szükségletei sem állandóak. A célok eléréséhez használt eszközök hatékonysága a piac jellegzetességei szerint változik: az egyik eszköz nagyon jól működött egyik évben, de lehet, hogy a következőben már kevésbé fog.

A stratégia egészét is rendszeresen felül kell vizsgálni és aktualizálni céljainkat. A célok elérésére használt eszközöket ugyanakkor akár a felülvizsgálatok között is módosíthatjuk. A marketing eszközök valóban eszközei legyenek a cégnek és ne önmagában megvalósítandó feladatok. Az elérendő cél szerepel a prioritás csúcsán, ehhez képest másodlagos az út. Az egyes eszközök hatékonyságát folyamatosan figyeljük és ha szükséges módosítsunk használatukon.

A jó stratégia túlmutat a marketingen

A marketing stratégia túlmutat a szűken vett marketingen és hatással van a cég teljes működésére, miközben a működés sajátosságait maga is figyelembe veszi – enélkül nem is lenne megvalósítható. Így a marketing stratégia az ügyfélszolgálat, az informatikai háttér vagy a logisztika működésével kapcsolatban is határozhat meg elvárásokat, teendőket.

Iratkozz fel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Kiemelt cikkek

legjobb megható filmek

A legjobb könnyekig megható filmek toplistája, amiket nem lehet elfelejteni

cbd olaj hatása

CBD olaj – minden, amit tudnod kell róla

ingyenes programok photoshop helyett

10 ingyenes program a Photoshop helyett