A lean szemlélet 5 alapelve

lean szemlélet 5 alapelve

A lean szemlélet egy olyan üzleti nézőpont, ami segít hatékonyabban szervezni a munkát úgy, hogy a végeredményen is javít. A fogalom eredetileg a Toyota gyártástechnológiájából ered, ahol az 1950-es évek után a japán mérnökök akkoriban példátlan hatékonyságot és pontosságot tudtak elérni az autógyártásban.

A munkájuk során az alábbi 5 alapelvet dolgozták ki és alkalmazták, amit azóta sok más iparágban is kiváló eredményekkel használnak – nem véletlenül.

Értékteremtés

Az alapelv szerint azt kell meghatároznunk, hogy mi a legfőbb érték a vásárlóink számára. Tudnunk kell, mi nekik a legfontosabb előny amit kapnak, mik azok a faktorok, amik segítenek meghozni nekik azt a döntést, hogy fizessenek a termékünkért vagy a szolgáltatásunkért. Ez segít eldönteni, hogy a cégünk milyen területének fejlesztésére koncentráljunk, hogy maximalizálhassuk a profitot.

Nézzünk meg egy konkrét példát: a futárszolgálatok esetében minden csomag kiszállításának van ugye egy alapdíja. De előfordulhat, hogy a vevőnek éppen a gyorsaság számít leginkább: ezért kínálnak a futárszolgálatok akár többszörös felár ellenében kiszállítást akár egyetlen napon belül is. Ez esetben ugyanis a sebesség a vevő szemében a legnagyobb érték, amiért szívesen fizet.

“Értékfolyamat” (value stream)

Az értékfolyamat nem más, mint az az útvonal, ahogy a vevő megkapja az előző lépésben meghatározott értéket. A futárszolgálat példájánál maradva: hiába találjuk ki, hogy lehetőséget kell biztosítsunk gyorsabb kiszállítás megrendelésére, ez önmagában nem elég.

Meg kell tervezzük, hogyan fog megtörténni ennek a végrehajtása, milyen logisztikai megoldásokat kell beépítsünk a jelenlegi áruszállítás folyamatába. Majd ha megvagyunk ezzel, természetesen be kell építeni az értékesítési folyamatba a lehetőséget a gyors kiszállítás megrendelésére, és a marketingkommunikációnk részévé is kell tenni, hogy megismerje a célcsoport az opciót.

Ha teljesen képben vagyunk ezekkel a folyamatokkal, az lehetővé teszi, hogy optimalizálhassuk is azokat.

Áramlás létrehozása (flow)

Az áramlás, vagy más néven a flow a lean rendszerben arra utal, hogy milyen hatékonyan történik meg az értékfolyamat. Ha átlátjuk a teljes folyamatot, akkor azt is meg tudjuk határozni, mik a leggyengébb pontok a rendszerben.

Csomagszállításánál például lemérhetjük, átlagosan mennyi időt tölt egy kiszállítás alatt álló csomag a folyamat egyes lépésein, így időtartamot is társíthatunk az átfutáshoz. Ez pedig egyenes utat nyit ahhoz, hogy meghatározzuk, hol tudunk optimalizálni a folyamatainkon.

Húzóelv

A hagyományos marketingmódszerek mind a “push” (tolni) módszert követik, azaz gyakorlatilag “rátolják” a legyártott készletet a vevőkre. Ilyenkor a meglévő raktárkészlet minél jobb árréssel történő értékesítése a cél: de mivel nagyon nehéz előre becsülni a vásárlói igényeket, ezért előfordulhat, hogy kárbavész a megtermelt áru egy része.

Ezzel ellentétben a húzóelv szerint pontosan a vevők igényéhez igazítjuk a termelést is, azaz a lehető legtöbb terméket a konkrét megrendelés beérkezése után gyártjuk le. Ilyenkor persze a gyártási folyamatnak villámgyorsnak és rugalmasnak kell lennie, hogy felkészülhessen a kiszállításra: ez az úgynevezett “just in time” termelés.

Az Apple például lehetővé teszi, hogy egyedi konfigurációval szerelt notebookokat is lehessen tőlük rendelni – amit akár néhány nap alatt is képesek kiszállítani a világ másik feléről.

Tökéletesség

A lean menedzsment rendszer zárszavaként az ötödik alapelv a tökéletességre törekvés. Ha ugyanis odafigyelünk a fenti négy szempontra, az utolsó elem az, hogy mindezeket optimalizáljuk, és minél közelebb hozzuk a lehető legjobb állapothoz. Így biztosíthatjuk azt, hogy az innováció folyamatos maradjon.

Iratkozz fel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Kiemelt cikkek

Értékálló befektetés

A 7 legjobb értékálló befektetés 2021-ben

Testalkatok

Így öltözz a testalkatod alapján

legjobb netflix sorozatok

A legjobb Netflix sorozatok (saját gyártás, Netflix Originals)