A lean szemlélet egy olyan üzleti nézőpont, ami segít hatékonyabban szervezni a munkát úgy, hogy a végeredményen is javít. A fogalom eredetileg a Toyota gyártástechnológiájából ered, ahol az 1950-es évek után a japán mérnökök akkoriban példátlan hatékonyságot és pontosságot tudtak elérni az autógyártásban.
A munkájuk során az alábbi 5 alapelvet dolgozták ki és alkalmazták, amit azóta sok más iparágban is kiváló eredményekkel használnak – nem véletlenül.
Értékteremtés
Az alapelv szerint azt kell meghatároznunk, hogy mi a legfőbb érték a vásárlóink számára. Tudnunk kell, mi nekik a legfontosabb előny amit kapnak, mik azok a faktorok, amik segítenek meghozni nekik azt a döntést, hogy fizessenek a termékünkért vagy a szolgáltatásunkért. Ez segít eldönteni, hogy a cégünk milyen területének fejlesztésére koncentráljunk, hogy maximalizálhassuk a profitot.
Nézzünk meg egy konkrét példát: a futárszolgálatok esetében minden csomag kiszállításának van ugye egy alapdíja. De előfordulhat, hogy a vevőnek éppen a gyorsaság számít leginkább: ezért kínálnak a futárszolgálatok akár többszörös felár ellenében kiszállítást akár egyetlen napon belül is. Ez esetben ugyanis a sebesség a vevő szemében a legnagyobb érték, amiért szívesen fizet.
“Értékfolyamat” (value stream)
Az értékfolyamat nem más, mint az az útvonal, ahogy a vevő megkapja az előző lépésben meghatározott értéket. A futárszolgálat példájánál maradva: hiába találjuk ki, hogy lehetőséget kell biztosítsunk gyorsabb kiszállítás megrendelésére, ez önmagában nem elég.
Meg kell tervezzük, hogyan fog megtörténni ennek a végrehajtása, milyen logisztikai megoldásokat kell beépítsünk a jelenlegi áruszállítás folyamatába. Majd ha megvagyunk ezzel, természetesen be kell építeni az értékesítési folyamatba a lehetőséget a gyors kiszállítás megrendelésére, és a marketingkommunikációnk részévé is kell tenni, hogy megismerje a célcsoport az opciót.
Ha teljesen képben vagyunk ezekkel a folyamatokkal, az lehetővé teszi, hogy optimalizálhassuk is azokat.
Áramlás létrehozása (flow)
Az áramlás, vagy más néven a flow a lean rendszerben arra utal, hogy milyen hatékonyan történik meg az értékfolyamat. Ha átlátjuk a teljes folyamatot, akkor azt is meg tudjuk határozni, mik a leggyengébb pontok a rendszerben.
Csomagszállításánál például lemérhetjük, átlagosan mennyi időt tölt egy kiszállítás alatt álló csomag a folyamat egyes lépésein, így időtartamot is társíthatunk az átfutáshoz. Ez pedig egyenes utat nyit ahhoz, hogy meghatározzuk, hol tudunk optimalizálni a folyamatainkon.
Húzóelv
A hagyományos marketingmódszerek mind a “push” (tolni) módszert követik, azaz gyakorlatilag “rátolják” a legyártott készletet a vevőkre. Ilyenkor a meglévő raktárkészlet minél jobb árréssel történő értékesítése a cél: de mivel nagyon nehéz előre becsülni a vásárlói igényeket, ezért előfordulhat, hogy kárbavész a megtermelt áru egy része.
Ezzel ellentétben a húzóelv szerint pontosan a vevők igényéhez igazítjuk a termelést is, azaz a lehető legtöbb terméket a konkrét megrendelés beérkezése után gyártjuk le. Ilyenkor persze a gyártási folyamatnak villámgyorsnak és rugalmasnak kell lennie, hogy felkészülhessen a kiszállításra: ez az úgynevezett “just in time” termelés.
Az Apple például lehetővé teszi, hogy egyedi konfigurációval szerelt notebookokat is lehessen tőlük rendelni – amit akár néhány nap alatt is képesek kiszállítani a világ másik feléről.
Tökéletesség
A lean menedzsment rendszer zárszavaként az ötödik alapelv a tökéletességre törekvés. Ha ugyanis odafigyelünk a fenti négy szempontra, az utolsó elem az, hogy mindezeket optimalizáljuk, és minél közelebb hozzuk a lehető legjobb állapothoz. Így biztosíthatjuk azt, hogy az innováció folyamatos maradjon.