Szubliminális, tudatalatti reklám – működik?

tudatalatti manipuláció

Mi az a szubliminális, tudatalatti reklám és hogyan működik? A bújtatott reklám legendája, pszichológiája és a tudományos feltételezések. 

A szubliminális reklám eredete

A szubliminális reklám története az 1950-es évekig nyúlik vissza, Vance Packard A rejtett rábeszélők (The Hidden Persuaders) című művéig. Ebben a Coca-Cola kóla- és popcorneladási marketingstratégiájáról írt, azaz arról, hogy a márka bújtatott, tudatküszöb alatti befolyásoló reklámot futtat. Később az erről szóló anyagot, kutatást hamisnak vélték és érvénytelenítették.

James Vicary, korabeli “marketinges”-piackutató pedig egy rövidfilm levetítése után ismerette a közönséggel, hogy tudatalatti reklám áldozatai lettek. A tesztet a következő évtizedekben többször is megismételték, de a szubliminális üzenetek áttörő ereje egyik alkalommal sem mutatkozott.

Felmerül tehát a kérdés: van-e bármilyen hatása a tudatalatti reklámnak – és egyáltalán mi számít annak?

A szubliminális üzenetek “hatása”

Először azt kell megismernünk, hogy mi számít olyan reklámnak, ami a tudatküszöbünk alatt próbál minket befolyásolni. Csíkszentmihályi Mihály munkássága is hozzájárul ennek megértéséhez: az emberi agy megközelítőleg 120 bit/másodperc sebességgel dolgozza fel a testünk, érzékszerveink által küldött adatokat. Ez az az információ, amit az agyunk felfog és feldolgoz.

Tippek szerint a tudatalatti felismerésünk ennek akár ötszázezerszerese lehet – de erről nincsenek pontos információk. 

Ez azért fontos, mert a szubliminális üzenetek alatt az emberek általában olyan rövid, bevillanó képeket értelmeznek, melyet a szemünk nem, de a tudatalattink értelmezni tud. Ilyen lehet például egy három ezredmásodpercig megjelenő “vásárolj” felirat, amit észre sem veszünk – agyunkban azonban raktározódik. 

Vicary azt állította, hogy ilyen eszközökkel több mint 50%-kal nőtt meg a mozibüfék bevétele egy hathetes kísérlet során – később azonban ez is megcáfolásra került. 

A tudatalatti manipuláció veszélyeitől való félelem

Amikor James Vicary bejelentette a filmvetítés után, hogy a nézők manipulálva voltak, a várt éljenzés helyett inkább aggodalom, félelem volt a kiváltott reakció. Ez nem is véletlen: a hidegháború idején a manipulatív propagandának nem szabad új eszközöket a kezébe adni. 

Bár a szubliminális reklámnak nincsen bizonyított hatása a felhasználókra, azt már betiltották – pedig voltak próbálkozások. A McDonald’s reklámja például elég észrevehetően jelent meg egyszer a Food Network alatt.

Egy másik példa pedig a KFC egy reklámja, amiben a salátalevelek közé egy dollárt szerkesztettek: ezzel is a pénz költésére ösztökélve a nézőket.

tudatalatti manipuláció

Létezik-e a tudatalatti befolyásolás?

A tudatküszöb alatti befolyásolás ma már mást jelent – részben azért, mert ezeket a típusú reklámokat betiltották. Napjainkban egyre inkább a termékelhelyezések számítanak tudatalatti reklámoknak: ilyen például egy-egy filmben megjelenő erőteljes márkaelhelyezés, vagy akár egy influenszer Instagram-posztja. Egy másik példa a logók “rejtett üzenetei”.

Tudatalatti reklám példák

A legnépszerűbb példa erre az Amazon logója:

tudatalatti befolyásolás

A márkanév alatt egy mosolygós smiley húzódik, mely pont az “a” betűtől a “z”-ig tart: sugallva ezzel azt, hogy az Amazonon a-tól z-ig minden elérhető. 

De ilyen lehet például egy golfklub logója is:

tudatküszöb alatti befolyásolás

Összefoglalás

A bújtatott, tudatalatti reklámok népszerűsége sosem volt kifejezetten magas – egyrészt a közvélemény megosztó fogadtatása miatt, másrészt azért, mert bár nincs bizonyíték a “bevillanó reklámok” manipulatív hatásaira, annak ellenkezőjét sem tudták bizonyítani. Emiatt pedig ezek a hirdetések tiltottak. 

Manapság már a kreatív, többértelmű, vizuálisan egyedi logókat, reklámanyagokat is a szubliminális tartalmak közé soroljuk. 

Iratkozz fel!

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Kiemelt cikkek

hajós jogosítvány

Hajózni szeretnél? Mutatjuk milyen lehetőségeid vannak!

webshop menedzsment eszközök

Webshop menedzsment eszközök: 8 legjobb ecommerce megoldás

házi pizza készítése

Házi pizza készítése – hogyan lesz a legfinomabb?